سیستم مدیریت محتوا یا CMS

  • سیستم مدیریت محتوا یا CMS

در بخش انواع سایت های اینترنتی دیدیم که سایت ها به  دو صورت ایستا و پویا میتوانید سایت خود را بسازید. از مهمترین روشهای ساخت یک سایت پویا این است که از سیستمهای مدیریت محتوا کمک گرفته و سایت خود را با آنها بسازیم. همانطور که از نام آنها پیداست، یا این گونه نرم افزارها تمرکز شما فقط باید روی محتوا باشد. محتوا همان نوشته ها و دیگر انواع رسانه است که شما درون سایت خود متتشر می کنید. بالاخره اینکه شما سایت را بسازید و یه حال خود رها کنید که نمی شود! باید آن را با محتوا و مطالب جدید به روز کنید. برای این کار سیستم های مدیریت محتوا کار شما را پسیار ساده می کنند. به طوری که تمامی مسائل فنی را به عهده میگیرند و کار تولید محتوا را به شما واگذار میکنند . حالا شما فقط باید روی نوشته و انتشار کار کنید. خیلی از سایتهای معروف مثل سایتهای دانلود از سیستمهای مدیریت محتوا استفاده میکنند و هر روز سایت خود را بهروز می کنند.

سیستم مدیریت محتوا یک برنامه است که روی هاست شما نصب می شود. به طور نمونه وردپرس را در نظر بگیرید که یک سیستم مدیریت محتوای رایگان و بسیار پیشرفته است. این سیستم با زبان برنامه نویسی PHP نوشته شده است و برای برپاسازی نیاز به پایگاه دادهٔ MySQL دارد. یعنی محتوایی که شما درون سایت خود منتشر می کنید، درون این پایگاه داده ذخیره می شود. همانطور که از نامش می توان فهمید، پایگاه داده محل ذخیره داده است و کار خاصی دیگری انجام نمیدهد. اصلاً شما نباید خود را درگیر مسائل فنی کنید. بلکه همین که مثلاً بدانید پایگاه داده چه کاری را انجام می دهد و آیا هاست شما چنین امکانی را دارد یا خیر،بس است. بیشتر فضاهای میزبانی (هاست لینوکسی) که خریداری می کنید، چنین امکانی را دارند.

بیشتر سیستم های مدیریت محتوا حتی از زبان فارسی هم پشتیبانی می کنند. یعنی حتی شما نگران انگلیسی بودن قسمتهای مدیریت سایت خود هم نباید باشید. اگر خواسته باشم از قسمت مدیریت سایت در این رابطه مثالی بزنم، باید به سیستمهای وبلاگ دهی اشاره کنم که به وسیلهٔ آنها شما می توانید وبلاگ بسازید، وارد بخش مدیریت وبلاگ خود شده و اقدام به مدیریت وبلاگ خود از ظاهر و قالب گرفته تا تنظیمات و انتشار نوشته کنید. اما سیستم های مدیریت محتوا دارای ابزارها و امکانات پیشرفته تری نسبت به وبلاگ هستند. مثلا می توانید ظاهر سایت خود را مثل سایتهای روز دنیا کنید و از امکاناتی مثل خیرنامه یا ابزار مدیریت کاربران پیشرفته استفاده کنید. وردپرسی که از آن تام بردم، دارای امکان تصب افزونه است که یا نصب این گونه  برنامک ها، امکانات آن به شدت قابل افزایش است.

به عنوان یک پیشنهاد به شما از طرف ما این است که برای ساخت سایت حتماً از سیستم های مدیریت محتوا استفاده کنید. این برنامه ها کار هر طراح سایت را ساده تر از قبیل کردند. شما با فقط نیم ساعت می توانیدهاست و دامنهٔ خود را بخرید و سایت خود را با استفاده از یکی از CMS ها مثل وردپرس برپا کنید. این کار نه تنها سخت نیست، بلکه لذت بخش هم هست. میتوانید از طریق پشتیبانی تیکت ارسال کنید و درخواست نصب وردپرس و همچنین راهنمایی کنید.  سیستم های مدیریت محتوا حتی دارای امکانی با عنوان قالب هستند. شما با تغییر قالب می توانید به راحتی چند کلیک ظاهر سایت خود را تغییر دهید. یعنی این گونه نیست که هر کسی که سایتش را با یک سیستم مدیریت محتوا بسازند، ظاهرش باید دقیقاً مثل سایتهای دیگری باشد که از آن CMS استفاده کرده باشد. حتی شما اگر خود با کدنویسی و طراحی صفحات وب آشنایی داشته باشیده می توانید قالب خاصی خودتان را برای سیستم مدیریت محتوای محبوب خود مثل وردپرس بسازید.

ویژگیهای سیستم مدیریت محتوا

سیستم مدیریت محتوا (Content Management System یا CMS) نرم‌افزاری است که برای مدیریت و انتشار محتوا در وب‌سایت‌ها استفاده می‌شود. ویژگی‌های یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) به شرح زیر است:

به طور توضیحی، ویژگی‌های یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) به شرح زیر است:


1. مدیریت محتوا: CMS قابلیت مدیریت و مداومت محتوای وب‌سایت را فراهم می‌کند. این شامل افزودن، ویرایش و حذف محتوا می‌شود. به عبارت دیگر، به کمک CMS، می‌توانید به راحتی مقالات، تصاویر، ویدیوها و دیگر انواع محتوا را بارگذاری و ویرایش کنید.


2. پوسته‌بندی و طراحی: CMS امکان انتخاب یا طراحی قالب‌های ظاهری برای وب‌سایت را فراهم می‌کند. این به شما امکان می‌دهد تا ظاهر و سبک ظاهری وب‌سایت خود را به دلخواه تغییر دهید و آن را به نیازهای ویژه خود سفارشی کنید.


3. مدیریت کاربران و دسترسی: CMS امکان مدیریت کاربران و تعیین سطح دسترسی آنها را فراهم می‌کند. این به شما اجازه می‌دهد تا نقش‌ها و سطوح دسترسی مختلف برای کاربران (مانند مدیران، نویسندگان، و بازدیدکنندگان) تعریف کنید و کنترل کنید.


4. SEO Friendly: بسیاری از CMS ها ویژگی‌های بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو (SEO) را دارند. این ویژگی‌ها شامل امکان تعیین URL‌های سئو، ایجاد نقشه سایت، و امکانات دیگر برای بهبود رتبه‌بندی در موتورهای جستجو است.


5. گسترش‌پذیری و افزونه‌ها: بسیاری از CMS ها امکان اضافه کردن و گسترش‌دادن ویژگی‌ها و عملکردهای بیشتر با استفاده از افزونه‌ها و پلاگین‌ها را دارند. این امکان به شما اجازه می‌دهد تا CMS خود را به نیازهای خاص وب‌سایت خود و توانایی‌های اضافی تنظیم کنید.


6. امنیت: بسیاری از CMS ها توجه زیادی به امنیت دارند و امکانات امنیتی مانند رمزگذاری، اعتبارسنجی فرم، مدیریت کدهای اجرایی و ... را ارائه می‌دهند تا اطمینان حاصل شود که وب‌سایت از نقاط ضعف امنیتی محافظت می‌شود.


نوشتن نظر

توجه: HTML ترجمه نمی شود!
    بد           خوب

برچسب ها: سیستم-مدیریت-محتوا, CMS, وردپرس, جوملا, طراحی-سایت-با-جوملا, طراحی-سایت-با-وردپرس, آموزش-طراحی-سایت

مطالب مرتبط

وردپرس یکی ازمحبوب ترین ها

وردپرس یکی ازمحبوب ترین ها

یکی از محبوب ترین سیستم های مدیریت محتوا..

طراحی سایت با استفاده از جوملا

طراحی سایت با استفاده از جوملا

شاید بسیار شنیده اید طراحی سایت با ..

هدف از طراحی سایت

هدف از طراحی سایت

بسته به اینکه چه نوع هدفی در سر می پرورا..

انواع سایت های  اینترنتی

انواع سایت های اینترنتی

روش های مختلفی برای راه اندازی یک سایت و..

سیستم اختصاصی سایت - طراحی سایت با cms اختصاصی

سیستم اختصاصی سایت - طراحی سایت با cms اختصاصی

تا اینجای آموزش طراحی سایت،  باطریق..

صفحات ایستا و پویا

صفحات ایستا و پویا

ممکن است هنگام گشت و گذار در اینترنت و م..

8 راهکار افزایش سرعت سایت وردپرس

8 راهکار افزایش سرعت سایت وردپرس

در دنیای امروزه که اینترنت به عنوان یک ..